Eerste BatavierenBende KennisCafé succesvol

Donderdag 5 maart was het zover. Het eerste BatavierenBende KennisCafé. Zo’n dertig nieuwsgierige en leergierige (marketing) professionals uit de agrarische sector waren samen gekomen in het prachtige landgoed Nergena om in een middag op de hoogte te worden gebracht over de trends en ontwikkelingen binnen B2B marketing, de staat van marketing binnen de agrarische sector en een inkijkje in Neerlands grootste (en oudste) contentmarketingcase.

Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School, trapte het eerste BatavierenBende Kenniscafé af met een presentatie over marketing in de B2B omgeving. Het verschil tussen B2C en B2B marketing, de veranderingen in het B2B aankoopproces en de rol hierbij van marketing (en het belang van een goede website) werden toegelicht. Het bekende AIDA wordt vervangen door RAIDAR (Research en Referral nemen een nieuwe plek in). De nieuwe “buying funnel” werd toegelicht samen met de 5 levels van digitalisering, met natuurlijk de vraag, op welk level bevindt uw organisatie zich?

Ebo van der Broek, senior marketeer bij BatavierenBende gaf een nadere toelichting op het marktonderzoek dat is uitgevoerd door BatavierenBende.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 250 adverteerders binnen de agrarische sector toont aan dat de sector bezig is met een transitie. Er ligt nog een sterke focus op beurzen en print media, maar nieuwe methoden worden al wel onderzocht en kleinschalig ingezet. Naar voren komt dat in 2020 marketeers meer willen gaan doen met videomarketing en dat op de iets langere termijn nieuwe marketing methoden als inboundmarketing en marketing automation op de roadmap staan.

Afsluiter was Sebastiaan Beterams van MPG. die het verhaal vertelde achter de Allerhande. Allerhande zet veel (digitale/ sociale en offline) kanalen in. Dit doen ze niet zomaar, er wordt altijd goed gekeken naar de gebruikers van de media en de content wordt – per kanaal – op de doelgroep aangepast. Zo is video op YouTube meer gericht op kinderen en mannen en wordt Pinterest gebruikt voor het bereiken van huisvrouwen. Een nieuw kanaal als TikTok is voor Allerhande (vooralsnog) dan ook niet interessant.

Belangrijke boodschap bij het verhaal van Sebastiaan, marketing is ook veel experimenteren en proberen.

Tijdens het afsluitende buffet werden de presentaties druk besproken en bleef vooral de vraag “hoe kunnen we deze kennis nu vertalen naar de agri sector” rondzoemen.

Ons nieuws
Eerste LandbouwMechanisatie Zomertour Festival: Een dag vol kennis, netwerken en muziek

Op 31 mei jongstleden vond de allereerste editie van het LandbouwMechanisatie Zomertour Festival plaats. Al zeven jaar trekken Jasper Lentz en Chris Vlaanderen met een trekker door Nederland en omringende landen, waarbij ze de mooiste verhalen verzamelen voor het zomernummer van het vakblad LandbouwMechanisatie. Hun roadtrip wordt vastgelegd in video’s en een dagelijkse podcast. Dit […]

Nog enkele exposantenplekken beschikbaar op het Nationaal Geiten Event

Op 7 september aanstaande vindt de 5e editie van het jaarlijkse Nationaal Geiten Event plaats. Voor het eerst wordt het evenement georganiseerd in het Hart van Holland in Nijkerk. Dit jaar staan de vertrouwde onderdelen, zoals de landelijke geitenkeuring, de uitgebreide beursvloer, diverse workshops en de uitreiking van de Geiten Event Innovatie Trofee, weer op […]

Tuin en Park Techniek organiseert tweede editie Grasmannen Live op KNVB Campus!

Na een uiterst succesvolle eerste editie organiseert Tuin en Park Techniek opnieuw de studiedag Grasmannen Live in 2024. Deze keer staat de KNVB Campus in Zeist (Ut.) op donderdag 24 oktober 2024 klaar om vakgenoten te verwelkomen voor een dag vol kennisdeling. De focus van deze editie? Klimaatbestendige sportvelden. Het veranderende Nederlandse klimaat vraagt om […]