BatavierenBende KennisCafé

Donderdag 5 maart was het zover. Het eerste BatavierenBende KennisCafé. Zo’n dertig nieuwsgierige en leergierige (marketing) professionals uit de agrarische sector waren samen gekomen in het prachtige landgoed Nergena om in een middag op de hoogte te worden gebracht over de trends en ontwikkelingen binnen B2B marketing, de staat van marketing binnen de agrarische sector en een inkijkje in Neerlands grootste (en oudste) contentmarketingcase.

Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School, trapte het eerste BatavierenBende Kenniscafé af met een presentatie over marketing in de B2B omgeving. Het verschil tussen B2C en B2B marketing, de veranderingen in het B2B aankoopproces en de rol hierbij van marketing (en het belang van een goede website) werden toegelicht. Het bekende AIDA wordt vervangen door RAIDAR (Research en Referral nemen een nieuwe plek in). De nieuwe “buying funnel” werd toegelicht samen met de 5 levels van digitalisering, met natuurlijk de vraag, op welk level bevindt uw organisatie zich?

Ebo van der Broek, senior marketeer bij BatavierenBende gaf een nadere toelichting op het marktonderzoek dat is uitgevoerd door BatavierenBende.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 250 adverteerders binnen de agrarische sector toont aan dat de sector bezig is met een transitie. Er ligt nog een sterke focus op beurzen en print media, maar nieuwe methoden worden al wel onderzocht en kleinschalig ingezet. Naar voren komt dat in 2020 marketeers meer willen gaan doen met videomarketing en dat op de iets langere termijn nieuwe marketing methoden als inboundmarketing en marketing automation op de roadmap staan.

Afsluiter was Sebastiaan Beterams van MPG. die het verhaal vertelde achter de Allerhande. Allerhande zet veel (digitale/ sociale en offline) kanalen in. Dit doen ze niet zomaar, er wordt altijd goed gekeken naar de gebruikers van de media en de content wordt – per kanaal – op de doelgroep aangepast. Zo is video op YouTube meer gericht op kinderen en mannen en wordt Pinterest gebruikt voor het bereiken van huisvrouwen. Een nieuw kanaal als TikTok is voor Allerhande (vooralsnog) dan ook niet interessant.

Belangrijke boodschap bij het verhaal van Sebastiaan, marketing is ook veel experimenteren en proberen.

Tijdens het afsluitende buffet werden de presentaties druk besproken en bleef vooral de vraag “hoe kunnen we deze kennis nu vertalen naar de agri sector” rondzoemen.

Categories: Nieuws