Hoe gebruiken melkgeitenhouders media in hun dagelijks werk? Om daar beter zicht op te krijgen, hielden we onlangs een lezersonderzoek onder abonnees van de Geitenhouderij-nieuwsbrief. 144 lezers vulden de vragenlijst in. Een mooie respons die getuigt van betrokkenheid bij het vak en het medium.
Wie zijn onze lezers?
Bijna de helft van de respondenten (42%) is beroepsmatig actief als melkgeitenhouder. Daarnaast houdt 16% geiten als hobby, en komt 42% uit de periferie van de sector, zoals adviseurs, dierenartsen en toeleveranciers. De cijfers laten een hoog kennisniveau zien: 91% heeft een mbo-, hbo- of universitaire opleiding. Opvallend is dat 73% van de respondenten direct betrokken is bij investeringsbeslissingen op het bedrijf. Wat alle groepen verbindt, is de behoefte aan betrouwbare en inhoudelijke vakinformatie.

Informatiebehoefte: gezondheid, lammeren, voeren
De meeste interesse van melkgeitenhouders gaat uit naar: gezondheid (74%), lammeren (63%) en voeren (61%). Thema’s die nauw aansluiten bij de dagelijkse praktijk en waarbij goede informatie daadwerkelijk verschil maakt.
Lezen blijft de basis
Het onderzoek geeft ook inzicht in mediagebruik. De smartphone is het meest gebruikte apparaat (77%), gevolgd door desktop of laptop (43%) en het papieren tijdschrift of krant (40%). Lezen blijft de voorkeursvorm van mediaconsumptie. Het vakblad wordt daarbij het hoogst gewaardeerd (91%), gevolgd door websites (59%) en studiedagen (46%).

Fysieke bijeenkomsten blijven belangrijk
Ook fysieke ontmoetingen blijven waardevol: het Nationaal Geiten Event, RMV (Gorinchem/Hardenberg) en studiedagen van leveranciers worden het vaakst bezocht door de respondenten.

Wanneer en hoe wordt media gebruikt?
Opvallend is dat 88% van de mediatijd wordt besteed aan vakinformatie, aanzienlijk meer dan aan televisie of sociale media. Wat betreft het moment van consumptie: 38% van de respondenten gebruikt de hele dag door media, terwijl 32% vooral ’s avonds (tussen 20.00 en 00.00 uur) de tijd neemt om zich te verdiepen. WhatsApp (77%) en Facebook (64%) zijn de meest gebruikte socialemediaplatforms, vooral voor onderling contact en korte updates.
Journalistiek met meerwaarde
Het onderzoek bevestigt hoe belangrijk het is om goed geïnformeerde keuzes te kunnen maken. Dat vraagt om inhoud die verdiept, nuance biedt en aansluit bij de praktijk. Daar blijven wij ons dan ook voor inzetten: onafhankelijke journalistiek die melkgeitenhouders ondersteunt in hun werk en ondernemerschap.