Eerste Limburgs Wijnbouwcongres laat indrukwekkende indruk achter

Onlangs vond het allereerste Limburgs Wijnbouwcongres plaats op Nederlandse bodem – en het evenement maakte direct indruk. 170 deelnemers, bestaande uit wijnbouwers, wijnmakers en wijnprofessionals uit Nederland en België, verzamelden zich voor een dag vol kennisuitwisseling, inspiratie en netwerkmogelijkheden. Het congres markeerde een belangrijke mijlpaal voor de groeiende wijnbouwsector in de Lage Landen.

De dag werd inhoudelijk gedragen door bijdragen van zeventien gerenommeerde sprekers, onder wie Master of Wine Cees van Casteren, Pierre Gubbels, Joppe Theunis, Patrick Nijs, Vicky Corbeels, Pieterjan van der Hulst en Peter Klosse. Ook prominente namen als Mariëlla Beukers, Nele Bylois, Camille Oostwegel sr. en Kees van Leeuwen deelden hun expertise. De brede vertegenwoordiging van sprekers uit verschillende disciplines – van bodemkunde en druivenrassen tot marketing en gastronomie – gaf het congres een multidimensionaal karakter.

AgriMedia nam, in opdracht van de Stichting Promotie Limburgse Wijnen, de volledige organisatie en exploitatie van het congres op zich. Dit omvatte onder meer de werving van sponsoren en deelnemers, het inhoudelijk en operationeel afstemmen met sprekers, de ontwikkeling van alle communicatie-uitingen, audiovisuele vastlegging en technische ondersteuning. Het projectmanagement werd zowel in de voorbereiding als tijdens en na het evenement verzorgd door het team van AgriMedia. De dag werd stijlvol afgesloten met een wijnproeverij, georganiseerd in samenwerking met lokale partners.

De betrokkenheid van diverse sponsoren, waaronder Innovastore International, Viterra druivenplanten, Van Wamel B.V., KiesKurk, Dijkstra Vereenigde, BOFIX-systems, Agrosoul en The Urban Winery Maastricht, droeg bij aan de hoogwaardige invulling van het congres. Het door Jules Odekerken, Toon Balis en Menno van Gemeren samengestelde programma zorgde voor het welslagen van dit eerste congres op Nederlandse bodem.

De statistieken spreken voor zich: met 170 deelnemers, een 0% no-show, uitgebreide mediabelangstelling, waardevolle inhoudelijke bijdragen en een wijnproeverij die meer dan 120 bezoekers trok, werd het congres een groot succes. De volle zaal tot en met de laatste lezing benadrukte het enthousiasme en betrokkenheid van het publiek.

Met dit eerste wijnbouwcongres in Nederland is een stevige basis gelegd voor verdere professionalisering en samenwerking binnen de wijnbouwsector in de Lage Landen. Het succes onderstreept dat deze regio klaar is voor een serieuze rol in de toekomst van de wijnproductie.

Blijf met de nieuwsbrief van AgriMedia op de hoogte van de onze activiteiten, waaronder AgriMedia Kenniscafé
Ons nieuws
AgriMedia Kenniscafé: “Content die scoort, mails die raken, Ads die werken”

Op donderdag 22 januari 2026 organiseert AgriMedia de derde editie van het AgriMedia Kenniscafé: een inspirerende bijeenkomst voor marketeers in de agrarische- en groene- en wijnbouwsector. Na eerdere edities – met thema’s als het bereiken van Gen Z, de opkomst van AI in marketing en het bouwen van sterke merken – is dit keer het thema: “Content die scoort, mails die raken, ads die […]

Melken voor Morgen Geitenhouderij op 12 december in Utrecht

Op vrijdag 12 december 2025 vindt de volgende editie Melken voor Morgen Geitenhouderij plaats. Dit praktijkgerichte evenement biedt beroepsmatige melkgeitenhouders en professionals in de sector actuele kennis en handvatten voor een gezonde en toekomstbestendige bedrijfsvoering. Focus op uiergezondheid Het programma zoomt dit jaar in op de aanpak van het tankkiemgetal en geeft inzicht in de […]

AgriMedia en BSNC starten strategische samenwerking

AgriMedia en de Branchevereniging Sport- en Cultuurtechniek (BSNC) hebben een overeenkomst gesloten voor een strategische samenwerking rondom het jaarlijkse Nationaal Buitensport Congres van de BSNC. De eerste editie is op Sportcentrum Papendal in Arnhem en het thema voor het jaar 2026 is: ‘voor toekomstbestendige (buitensport) sportaccommodaties’. Met deze samenwerking bundelen beide organisaties de krachten om […]