Netwerken en kennis vergaren belangrijkste redenen voor evenementbezoek door melkgeitenhouders

Eind april / begin mei 2025 vroegen we de nieuwsbrieflezers van (het vakblad) Geitenhouderij naar hun voorkeuren, motivaties en verwachtingen rondom studiedagen en vakbeurzen. 122 melkgeitenhouders vulden de vragenlijst in. De uitkomsten geven waardevolle inzichten in wat een goed evenement maakt – en waar het aan moet voldoen om écht aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de doelgroep.

Waarom gaan melkgeitenhouders naar een evenement?

De belangrijkste motivatie om een evenement te bezoeken is duidelijk: netwerken. Ruim 45% van de respondenten komt vooral om collega’s, leveranciers en andere vakgenoten te ontmoeten. De geitensector is relatief kleinschalig en verspreid. Juist daarom zijn evenementen waardevol als plek voor het onderhouden van contact.

Ook het vergaren van kennis scoort hoog. 34% komt om nieuwe inzichten op te doen, bijvoorbeeld over voeding, diergezondheid, regelgeving of techniek. Daarnaast wil 11% vooral praktische oplossingen vinden voor het eigen bedrijf, en vindt 10% het belangrijk om te kunnen vooruitkijken naar de toekomst van de sector.

Welke evenementen worden het meest bezocht?

Uit het onderzoek blijkt dat de volgende evenementen het vaakst worden genoemd: Nationaal Geiten Event (49%), RMV Gorinchem (39%), Studiedagen van leveranciers (35%), RMV Hardenberg (30%) en EuroTier (17%). Daarnaast worden ook de Landbouwvakdagen, regionale beurzen, en Melken voor Morgen Geitenhouderij regelmatig genoemd. De Biobeurs en Landbouwbeurs Leeuwarden trekken een beperkter publiek. Deze spreiding laat zien dat zowel grote landelijke beurzen als kleinschalige, praktijkgerichte bijeenkomsten een vaste plek hebben op de agenda van de sector.

Wat maakt een evenement écht goed of waardevol?

De meerderheid van de respondenten vindt een evenement pas écht waardevol als er nieuwe kennis en inzichten worden gedeeld (58%). Maar ook de sociale componenten zijn belangrijk. Denk hierbij aan: Waardevolle netwerkcontacten leggen (36%), inspiratie en motivatie opdoen (31%), praktische handvatten voor het bedrijf (31%) en het ontdekken van innovaties en technologie (30%). Opvallend laag scoort ‘efficiëntie of kostenbesparing realiseren’ (10%). Dit laat zien dat melkgeitenhouders vooral op zoek zijn naar kwalitatief hoogwaardige inhoud en praktische toepasbaarheid.

Hoe willen melkgeitenhouders deelnemen?

Uit het onderzoek blijkt dat interactie zeer gewenst is. Een evenement moet niet alleen informatief zijn, maar ook uitnodigen tot gesprek. De populairste vorm van interactie is een live Q&A met sprekers (51%). Daarna volgen groepsdiscussies (36%), kleine groepssessies (31%) en workshops met actieve deelname (14%). Melkgeitenhouders waarderen dus ruimte voor vragen, een praktijkgerichte dialoog en kleinschalige werkvormen. Interactie moet relevant zijn en aansluiten bij hun dagelijkse praktijk.

Wat zijn favoriete programmaonderdelen?

Tot slot vroegen we welke onderdelen een evenement echt aantrekkelijk maken. Hieruit blijkt een sterke voorkeur voor praktijkgericht leren. Denk hierbij aan bezoeken aan bedrijven of boerderijen (71%), presentaties van experts (57%), demonstraties van nieuwe technologie (39%), informele netwerkmomenten (28%) en workshops of panels (beide 18%). Melkgeitenhouders willen de theorie het liefst in de praktijk zien. Ze willen collega’s aan het werk zien, installaties van dichtbij bekijken en horen hoe anderen uitdagingen aanpakken. Dat maakt een bezoek écht de moeite waard.

Conclusie: inzichten die we meteen toepassen, beginnend op 6 september in Nijkerk

Wat maakt een goed evenement voor de melkgeitenhouder? Het antwoord is helder: een goede balans tussen inhoud, praktische toepasbaarheid en netwerken. Geen urenlange lezingen, maar concrete kennis, de mogelijkheid om vragen te stellen, collega’s of leveranciers te spreken en bedrijven te zien.

En het mooie is: we brengen deze inzichten meteen in de praktijk. Op zaterdag 6 september 2025 vindt namelijk opnieuw in het Hart van Holland in Nijkerk het Nationaal Geiten Event plaats. Dit door AgriMedia georganiseerde evenement is volgens het lezersonderzoek onder de nieuwsbrieflezers van Geitenhouderij het populairste evenement onder melkgeitenhouders (en daar zijn we best een beetje trots op ;-). Dit jaar voegen we opnieuw enkele kennisonderdelen toe aan het programma:

  • Talkshows”; onze redactie in gesprek met experts uit de sector
  • Spreekuren”; groepsdiscussie rondom centraal thema onder leiding van een expert
  • Bakkie & Babbelbank; laagdrempelige ontmoetingsplek (1-op-1) voor leveranciers en bezoekers
  • Workshops; presentaties van zorgvuldig geselecteerde partners en experts

Tenslotte organiseren we omstreeks 15.00 uur een gezellige netwerkborrel waar de Geiten Event Innovatie Trofee en de Geiten Event Inspiratie Trofee worden uitgereikt. Deze netwerkborrel wordt aangeboden door AgriMedia, uitgever van Geitenhouderij en organisator van het Nationaal Geiten Event en Melken voor Morgen Geitenhouderij.

Op deze wijze maken we van het Nationaal Geiten Event een dag die niet alleen informatief is, maar ook inspirerend, praktisch én verbindend. Een evenement zoals melkgeitenhouders – volgens het onderzoek – het zelf graag zien. Wij ontmoeten je graag op 6 september aanstaande in Nijkerk!

Onderstaande foto’s geven een goed beeld van het Nationaal Geiten Event 2025.

Blijf met de nieuwsbrief van AgriMedia op de hoogte van de onze activiteiten, waaronder AgriMedia Kenniscafé
Ons nieuws
Netwerken en kennis vergaren belangrijkste redenen voor evenementbezoek door melkgeitenhouders

Eind april / begin mei 2025 vroegen we de nieuwsbrieflezers van (het vakblad) Geitenhouderij naar hun voorkeuren, motivaties en verwachtingen rondom studiedagen en vakbeurzen. 122 melkgeitenhouders vulden de vragenlijst in. De uitkomsten geven waardevolle inzichten in wat een goed evenement maakt – en waar het aan moet voldoen om écht aan te sluiten bij de […]

2025, het jaar om aan jouw merk te werken!

De agrarische sector heeft zich de afgelopen jaren veerkrachtig getoond. Waar eerst de coronapandemie voor een digitale versnelling zorgde, volgden al snel andere uitdagingen. De oorlog in Oekraïne, hoge inflatie, stijgende rente en politieke onzekerheid – met name rond stikstof, waterkwaliteit en ruimtelijke ordening – zetten bedrijven in de landbouwmechanisatiesector onder druk. Waar de vraag […]

AgriMedia produceert nieuw magazine met onderzoeksresultaten voor Platform Melkgeitenhouderij

Op verzoek van het Platform Melkgeitenhouderij ontwikkelde AgriMedia het magazine “Be Goat & Tell It”: een aantrekkelijk en toegankelijk magazine waarin recente onderzoeksresultaten uit de melkgeitenhouderij centraal staan. Met deze uitgave sluit het Platform Melkgeitenhouderij een intensieve onderzoeksperiode af. Via het magazine ontvangt de sector actuele inzichten en praktische kennis, helder verteld, journalistiek sterk en […]