AgriMedia Kenniscafé werpt blik op Generatie Z, mediaconsumptie Generatie X en opkomst van AI

Onder toeziend oog van ruim 40 marketeers uit de agrarische sector namen Jaap Wouda en Jeroen Ekkelenkamp van Aeres Tech, Jean-Paul Reparon van AgriMedia en Bart Meerdink van Beeckestijn Business School de aanwezigen mee in inspirerende verhalen over respectievelijk het bereiken van Generatie Z in de landbouw, de mediaconsumptie van Generatie X in de landbouw en de rol van AI in marketing en daarbuiten.

Jaap en Jeroen mochten tijdens de goedbezochte sessie in De Blaauwe Kamer te Wageningen het spits afbijten. Jaap vertelde over de verschillende kenmerken van Generatie Z en de manier waarop zij over het algemeen denken. Deze generatie leeft grotendeels online, is veel actief op sociale media en heeft een korte aandachtsboog. Jeroen gaf echter het advies om goed te blijven kijken naar het daadwerkelijke gedrag van de doelgroep. De algemene kenmerken van Generatie Z zijn namelijk niet altijd een-op-een toepasbaar binnen de landbouw.

Jaap Wouda (Aeres Tech)

In de dagelijkse praktijk van Aeres Tech blijkt bijvoorbeeld dat aanwezigheid op beurzen en het organiseren van open dagen nog steeds van groot belang is. Aan het einde van de presentatie gaf Jaap Wouda enkele voorbeelden van Kraakman, een bedrijf dat zeer actief is op sociale media voor onder andere het werven van monteurs van de toekomst en studenten voor Aeres Tech. Met aansprekende voorbeelden werd getoond hoe Kraakman aanstormend talent in de werkplaats bereikt.

De presentatie van Jaap en Jeroen download je via deze link.

Na de presentatie van Jaap en Jeroen was het de beurt aan Jean-Paul Reparon van AgriMedia. Hij presenteerde de resultaten van een onderzoek dat AgriMedia in december 2024 heeft gehouden onder de lezers van de digitale nieuwsbrieven van LandbouwMechanisatie, Veehouderij Techniek en Elite. Uit het onderzoek blijkt dat Generatie X momenteel nog zeer bepalend is binnen de Nederlandse landbouw. Investeringsbeslissingen worden grotendeels nog door deze generatie genomen.

Jean Paul Reparon (AgriMedia)

Uit de resultaten, gebaseerd op ruim 400 respondenten, blijkt dat deze doelgroep veel tijd besteedt aan de consumptie van vakmedia. Men leest graag en doet dit meestal in de avond. Gemiddeld besteden de respondenten zo’n 1 tot 3 uur per dag aan mediaconsumptie. Een opvallende constatering was dat naast het gebruik van de smartphone ook het gedrukte vakblad nog steeds populair is.

Wanneer gekeken wordt naar het media-aanbod waar marketeers in de landbouw uit kunnen kiezen, blijkt dat dit aanbod sterk versnipperd is. Generieke media met een groot bereik en specialistische media concurreren om de aandacht van de lezer. Jean-Paul adviseert marketeers daarom goed te kijken naar de redactionele formule van een vakmedium en te beoordelen of deze aansluit bij het product of de dienst waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Naarmate de betrokkenheid rondom een medium toeneemt, wordt een advertentie namelijk ook meer gewaardeerd.

De presentatie van Jean-Paul download je via deze link.

Tenslotte was het de beurt aan Bart Meerdink van Beeckestijn Business School. Hij gaf de aanwezigen een update over de huidige stand van zaken rondom het gebruik van artificiële intelligentie. Bart begon zijn presentatie met een inkijkje in de kosten achter het gebruik van grote taalmodellen, zoals ChatGPT. Met sterk dalende kosten en de komst van DeepSeek uit China lijkt de strijd tussen Big Tech uit de Verenigde Staten en China nu echt losgebarsten.

Bart Meerdink
Bart Meerdink (Beeckestijn Business School)

Daarnaast signaleerde Bart verschillende trends en ontwikkelingen, waarbij het veranderende zoekgedrag van consumenten en de impact hiervan op SEO misschien wel het meest in het oog springende voorbeeld was. Hij benadrukte dat grote bedrijven al jaren bezig zijn met AI en dat de huidige ontwikkelingen op dit gebied qua impact kunnen worden vergeleken met de uitvinding van elektriciteit en het internet.

Uit een rondvraag in de zaal bleek dat nagenoeg iedereen al eens heeft kennisgemaakt met een van de modellen. ChatGPT en CoPilot werden daarbij het vaakst genoemd. Toch werd ook geconstateerd dat het gebruik van AI nog niet als mainstream kan worden beschouwd onder de aanwezigen. Eén ding is zeker: de energieke sessie van Bart zal menigeen hebben gestimuleerd om met AI aan de slag te gaan ;-).

Hieronder vind je verschillende links naar de documenten van Bart:

Presentatie Bart Meerink tijdens het AgriMedia Kenniscafé

AI & Digital Marketing trendrapport van Beeckestijn Business School

AI Playbook van Beeckestijn Business School

Ons nieuws
LandbouwMechanisatie Zomertour Festival 2024
Vooruitblik op het Zomertour Festival 2025

De kracht van live communicatie blijft een essentieel middel om de agrarische sector met elkaar te verbinden. Het ontmoeten van vakgenoten, het delen van kennis en het bijpraten over de laatste innovaties blijft van groot belang. Na een succesvolle eerste editie in 2024 kijken we met veel enthousiasme uit naar de tweede editie van het […]

De kracht van live communicatie in een digitale wereld

De afgelopen jaren zijn onze communicatiemethoden aanzienlijk veranderd. Zowel de coronamaatregelen als de opkomst van smartphones hebben ons communicatiegedrag zowel privé- als zakelijk beïnvloed. Daarnaast speelt de opkomst van Generatie Z een cruciale rol in deze transformatie. Deze generatie is opgegroeid in een digitale wereld en communiceert voornamelijk via korte, snelle en visuele berichten via […]

AgriMedia Kenniscafé werpt blik op Generatie Z, mediaconsumptie Generatie X en opkomst van AI

Onder toeziend oog van ruim 40 marketeers uit de agrarische sector namen Jaap Wouda en Jeroen Ekkelenkamp van Aeres Tech, Jean-Paul Reparon van AgriMedia en Bart Meerdink van Beeckestijn Business School de aanwezigen mee in inspirerende verhalen over respectievelijk het bereiken van Generatie Z in de landbouw, de mediaconsumptie van Generatie X in de landbouw […]