Vakbladen en websites belangrijkste bron van kennis

Uit onderzoek onder ruim 800 lezers van AgriMedia-titels LandbouwMechanisatie, Veehouderij Techniek, Tuin en Park Techniek, vakblad Geitenhouderij en Elite blijkt dat tijdens de Coronacrisis vakbladen als belangrijkste bron van kennisdeling worden gezien. Op de tweede plek staan websites met vakinformatie.

Beurzen, demodagen, studiedagen. Het gaat allemaal niet door vanwege de Corona-maatregelen. Maar waar wordt dan de nodige kennis vandaan gehaald?

Op de eerste plaats staan vakbladen. 76 procent van de respondenten in het AgriMedia-onderzoek geeft aan daar de kennis op te doen. Websites met vakinformatie volgen met ruim 70 procent op de tweede plaats. Dat wordt bevestigd door de groei die AgriMedia ziet in het websitegebruik (Onder meer: Mechaman.nl, vakbladelite.nl, veearts.nl, vakbladgeitenhouderij.nl).

55,8 procent van de respondenten geeft aan kennis te halen uit nieuwsbrieven met vakinformatie. Websites van fabrikanten en leveranciers zouden op basis van de onderzoekscijfers ook een groei in het websitegebruik moeten zien: 45,5 procent geeft aan die sites te bezoeken in de zoektocht naar kennis. Video’s op bijvoorbeeld Youtube volgen als het gaat om kennisdeling met 31,4 procent op gepaste afstand. En 22,4 procent geeft aan webinars en online presentaties te volgen om de nodige kennis op te doen.

  • Vakbladen 76,01%
  • Websites met vakinformatie 70,66%
  • Nieuwsbrieven met vakinformatie 55,80%
  • Websites fabrikanten / leveranciers 45,50%
  • Video (bijv. Youtube) 31,42%
  • Webinars / online presentaties 22,43%
Ons nieuws
LandbouwMechanisatie Zomertour Festival 2024
Vooruitblik op het Zomertour Festival 2025

De kracht van live communicatie blijft een essentieel middel om de agrarische sector met elkaar te verbinden. Het ontmoeten van vakgenoten, het delen van kennis en het bijpraten over de laatste innovaties blijft van groot belang. Na een succesvolle eerste editie in 2024 kijken we met veel enthousiasme uit naar de tweede editie van het […]

De kracht van live communicatie in een digitale wereld

De afgelopen jaren zijn onze communicatiemethoden aanzienlijk veranderd. Zowel de coronamaatregelen als de opkomst van smartphones hebben ons communicatiegedrag zowel privé- als zakelijk beïnvloed. Daarnaast speelt de opkomst van Generatie Z een cruciale rol in deze transformatie. Deze generatie is opgegroeid in een digitale wereld en communiceert voornamelijk via korte, snelle en visuele berichten via […]

AgriMedia Kenniscafé werpt blik op Generatie Z, mediaconsumptie Generatie X en opkomst van AI

Onder toeziend oog van ruim 40 marketeers uit de agrarische sector namen Jaap Wouda en Jeroen Ekkelenkamp van Aeres Tech, Jean-Paul Reparon van AgriMedia en Bart Meerdink van Beeckestijn Business School de aanwezigen mee in inspirerende verhalen over respectievelijk het bereiken van Generatie Z in de landbouw, de mediaconsumptie van Generatie X in de landbouw […]