De kracht van vakinformatie in veranderend medialandschap

Hoe gebruiken melkgeitenhouders media in hun dagelijks werk? Om daar beter zicht op te krijgen, hielden we onlangs een lezersonderzoek onder abonnees van de Geitenhouderij-nieuwsbrief. 144 lezers vulden de vragenlijst in. Een mooie respons die getuigt van betrokkenheid bij het vak en het medium.

Wie zijn onze lezers?

Bijna de helft van de respondenten (42%) is beroepsmatig actief als melkgeitenhouder. Daarnaast houdt 16% geiten als hobby, en komt 42% uit de periferie van de sector, zoals adviseurs, dierenartsen en toeleveranciers. De cijfers laten een hoog kennisniveau zien: 91% heeft een mbo-, hbo- of universitaire opleiding. Opvallend is dat 73% van de respondenten direct betrokken is bij investeringsbeslissingen op het bedrijf. Wat alle groepen verbindt, is de behoefte aan betrouwbare en inhoudelijke vakinformatie.

Informatiebehoefte: gezondheid, lammeren, voeren

De meeste interesse van melkgeitenhouders gaat uit naar: gezondheid (74%), lammeren (63%) en voeren (61%). Thema’s die nauw aansluiten bij de dagelijkse praktijk en waarbij goede informatie daadwerkelijk verschil maakt.

Lezen blijft de basis

Het onderzoek geeft ook inzicht in mediagebruik. De smartphone is het meest gebruikte apparaat (77%), gevolgd door desktop of laptop (43%) en het papieren tijdschrift of krant (40%). Lezen blijft de voorkeursvorm van mediaconsumptie. Het vakblad wordt daarbij het hoogst gewaardeerd (91%), gevolgd door websites (59%) en studiedagen (46%).

Fysieke bijeenkomsten blijven belangrijk

Ook fysieke ontmoetingen blijven waardevol: het Nationaal Geiten Event, RMV (Gorinchem/Hardenberg) en studiedagen van leveranciers worden het vaakst bezocht door de respondenten.

Wanneer en hoe wordt media gebruikt?

Opvallend is dat 88% van de mediatijd wordt besteed aan vakinformatie, aanzienlijk meer dan aan televisie of sociale media. Wat betreft het moment van consumptie: 38% van de respondenten gebruikt de hele dag door media, terwijl 32% vooral ’s avonds (tussen 20.00 en 00.00 uur) de tijd neemt om zich te verdiepen. WhatsApp (77%) en Facebook (64%) zijn de meest gebruikte socialemediaplatforms, vooral voor onderling contact en korte updates.

Journalistiek met meerwaarde

Het onderzoek bevestigt hoe belangrijk het is om goed geïnformeerde keuzes te kunnen maken. Dat vraagt om inhoud die verdiept, nuance biedt en aansluit bij de praktijk. Daar blijven wij ons dan ook voor inzetten: onafhankelijke journalistiek die melkgeitenhouders ondersteunt in hun werk en ondernemerschap.

Blijf met de nieuwsbrief van AgriMedia op de hoogte van de onze activiteiten, waaronder AgriMedia Kenniscafé
Ons nieuws
AgriMedia Kenniscafé: “Content die scoort, mails die raken, Ads die werken”

Op donderdag 22 januari 2026 organiseert AgriMedia de derde editie van het AgriMedia Kenniscafé: een inspirerende bijeenkomst voor marketeers in de agrarische- en groene- en wijnbouwsector. Na eerdere edities – met thema’s als het bereiken van Gen Z, de opkomst van AI in marketing en het bouwen van sterke merken – is dit keer het thema: “Content die scoort, mails die raken, ads die […]

Melken voor Morgen Geitenhouderij op 12 december in Utrecht

Op vrijdag 12 december 2025 vindt de volgende editie Melken voor Morgen Geitenhouderij plaats. Dit praktijkgerichte evenement biedt beroepsmatige melkgeitenhouders en professionals in de sector actuele kennis en handvatten voor een gezonde en toekomstbestendige bedrijfsvoering. Focus op uiergezondheid Het programma zoomt dit jaar in op de aanpak van het tankkiemgetal en geeft inzicht in de […]

AgriMedia en BSNC starten strategische samenwerking

AgriMedia en de Branchevereniging Sport- en Cultuurtechniek (BSNC) hebben een overeenkomst gesloten voor een strategische samenwerking rondom het jaarlijkse Nationaal Buitensport Congres van de BSNC. De eerste editie is op Sportcentrum Papendal in Arnhem en het thema voor het jaar 2026 is: ‘voor toekomstbestendige (buitensport) sportaccommodaties’. Met deze samenwerking bundelen beide organisaties de krachten om […]